Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności   
ROZUMIEM

Awaria w wynajmowanym mieszkaniu? Kto pokryje koszty?

  • Data dodania: 04.10.2021
  • Autor wpisu: Łukasz Juchnicki
Nie da się uniknąć mniejszych czy większych awarii w mieszkaniach i prędzej czy później dotkną one każdego. Zapchany zlew, pęknięcie rury, spalenie instalacji elektrycznej, zepsuta pralka czy lodówka. O ile we własnym mieszkaniu wiadomo, że rodzinny budżet w tym przypadku się zmniejszy to w mieszkania na wynajem pojawia się pytanie: kto płaci za naprawę - najemca czy właściciel?

Podział obowiązków oraz to, kto płaci za usterki podczas najmu, można określić w umowie w dowolny sposób. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy wynajmujący mieszka daleko od danego lokalu. Często zdarza się, że najemca w zamian np. za niższy czynsz, przejmuje na siebie większe niż standardowe obowiązki. Jest to korzystne rozwiązanie zwłaszcza wówczas, gdy w lokalu zamontowane są nietypowe rozwiązania czy instalacje, a wynajmujący chce mieć większą kontrolę nad ich naprawami i konserwacją.

Dobrym zwyczajem jest ubezpieczenie lokalu oraz wykupienie domowego assistance. Wiele mniejszych napraw można usunąć, korzystając wyłącznie z ubezpieczenia bez obciążania kosztami którejkolwiek ze stron, a stosowną comiesięczną opłatę można wpisać do umowy najmu.

Czytaj też: Za gotówkę czy na kredyt? https://bnexpert.pl/content/content/95/492/49

Jeżeli natomiast strony w umowie najmu nie poczyniły odpowiednich ustaleń dotyczących zarządzania mieszkaniem czy apartamentem, to wtedy zaczynają obowiązywać przepisy wynikające z artykułów 6a-6f Ustawy o ochronie praw lokatorów (przytaczamy je poniżej)
Prawo lokatorskie

Poniżej przytaczamy zapisy, jakie znajdują się w ustawie o ochronie praw lokatorów, które konkretnie wskazują zakres odpowiedzialności.

Obowiązki wynajmującego – ustawa o ochronie praw lokatorów art. 6a (stan prawny – 23.04.2020 r.)

1. Wynajmujący jest obowiązany do zapewnienia sprawnego działania istniejących instalacji i urządzeń związanych z budynkiem umożliwiających najemcy korzystanie z wody, paliw gazowych i ciekłych, ciepła, energii elektrycznej, dźwigów osobowych oraz innych instalacji i urządzeń stanowiących wyposażenie lokalu i budynku określone odrębnymi przepisami.
2. W razie oddania w najem lokalu opróżnionego przez dotychczasowego najemcę, wynajmujący jest obowiązany wymienić zużyte elementy wyposażenia lokalu.
3. Do obowiązków wynajmującego należy w szczególności:
a) utrzymanie w należytym stanie, porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku, służących do wspólnego użytku mieszkańców, oraz jego otoczenia;
b) dokonywanie napraw budynku, jego pomieszczeń i urządzeń, o których mowa w pkt 1, oraz przywrócenie poprzedniego stanu budynku uszkodzonego, niezależnie od przyczyn, z tym że najemcę obciąża obowiązek pokrycia strat powstałych z jego winy;
c) dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza:
- napraw i wymiany wewnętrznych instalacji: wodociągowej, gazowej i ciepłej wody – bez armatury i wyposażenia, a także napraw i wymiany wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalacji elektrycznej, anteny zbiorczej – z wyjątkiem osprzętu,
- wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Czytaj też: Sprzedaż zadłużonego mieszkania? To możliwe? https://bnexpert.pl/content/content/95/492/48

Obowiązki najemcy – ustawa o ochronie praw lokatorów art. 6a (stan prawny – 23.04.2020 r.)

1. Najemca jest obowiązany utrzymywać lokal oraz pomieszczenia, do używania których jest uprawniony, we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym określonym odrębnymi przepisami oraz przestrzegać porządku domowego. Najemca jest także obowiązany dbać i chronić przed uszkodzeniem lub dewastacją części budynku przeznaczone do wspólnego użytku, jak dźwigi osobowe, klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia zsypów, inne pomieszczenia gospodarcze oraz otoczenie budynku.
2. Najemcę obciąża naprawa i konserwacja:
a) podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych, szklanych i innych,
b) okien i drzwi,
c) wbudowanych mebli, łącznie z ich wymianą,
d) trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych, elektrycznych i węglowych), podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą,
e) osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej,
f) pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wymianą zużytych elementów.

Czytaj też: Styl skandynawski, czyli powiew północy w Twoim mieszkaniu https://bnexpert.pl/content/content/95/492/50

g) etażowego centralnego ogrzewania, a w przypadku gdy nie zostało ono zainstalowane na koszt wynajmującego, także jego wymiana,
h) przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności,
i) innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych przez:
j) malowanie lub tapetowanie oraz naprawę uszkodzeń tynków ścian i sufitów,
k) malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych.

Kilka słów podsumowania

O ile strony w umowie nie postanowią inaczej, wszelkie dylematy dotyczące usuwania usterek rozstrzygane są na podstawie wspomnianej wcześniej Ustawy o ochronie praw lokatorów. Właściciel odpowiedzialny jest za przekazanie mieszkania w pełni sprawnego, zgodnego z umową oraz ponosi odpowiedzialność za wszelkie usterki „wewnątrz ścian” – jeśli pęknie rura w ścianie lub instalacja elektryczna zacznie szwankować, naprawa leży w obowiązkach wynajmującego.

Najemca odpowiada za bieżące dbanie i konserwowanie sprzętów i wyposażenia – jeśli w trakcie trwania umowy dokona on jakichkolwiek zniszczeń, jest on odpowiedzialny za przywrócenie mieszkania do stanu początkowego.


Szukasz porady specjalisty? Zadzwoń 608 271 051
Sprawdź też:
www.bnexpert.pl